۰۸ اردیبهشت ۰۳

جزوه المپیاد شیمی

شانس قبولی دختران در مرحله اول بیشتر است یا پسران؟

متاسفانه آماری درباره تعداد قبولی مرحله اول المپیاد شیمی به تفکیک جنسیت وجود ندارد؛ ولی اگر مراحل سه گانه المپیاد شیمی را در نظر بگیریم، می توانیم بگوییم حدود یک چهارم قبولی های نهایی المپیاد شیمی (تا پایان مرحله دوم) را دختران تشکیل می دهند.

باتوجه به اینکه حدود 55% شرکت کنندگان المپیاد شیمی دختران هستند، این یعنی شانس قبولی هر پسر در المپیاد شیمی به طور متوسط حدود 5 برابر یک دختر است.

البته توجه داشته باشید که این آمار “به طور متوسط” اعلام شده و می دانیم در طول تاریخ المپیاد شیمی دختران بسیاری بوده اند که با ربودن گوی سبقت از بسیاری پسران، موفق به کسب مدالهای خوشرنگ جهانی شده اند.

این نتیجه شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد؛ چرا که تحقیقات نشان داده میانگین ضریب هوشی دختران و پسران برابر است.

ولی نکته اینجاست که ضریب هوشی فقط یکی از عوامل قبولی در المپیاد شیمی است و دلایل متعدد دیگری برای افزایش شانس قبولی در المپیاد شیمی وجود دارد.

یکی از مهم ترین دلایلی که به اعتقاد کارشناسان باعث شده تا شانس متوسط قبولی پسران در المپیاد شیمی بیشتر از دختران باشد، بحث مدیریت زمان و استرس در روز آزمون (به خصوص مرحله دوم المپیاد شیمی) است.

معمولاً پسران ایرانی بهتر می توانند استرس موجود در روز آزمون را کنترل کنند و با حضور ذهن و تمرکز آنچه را که در چنته دارند به روی کاغذ بیاورند.

بنابراین چنانچه یک دختر تمایل دارد با حداکثر توان در المپیاد شیمی شرکت کند و از رقبای غیرهمجنس خود عقب نماند، بایستی روی مسائل روحی و روانی و نیز کنترل احساسات، استرس و هیجانات خود بیشتر کار کند.

درباره مرحله اول المپیاد شیمی بیشتر بدانید

4.5/5 - (2 امتیاز)

مشاوره جهت کلاس شیمی

با برنده مدال طلای المپیاد شیمی و استاد کنکور

  • شما می‌توانید جهت مشاورۀ شرکت در کلاس‌های شیمی کنکور، تقویتی و المپیاد شیمی با برندۀ مدال طلای المپیاد شیمی به صورت مستقیم در تماس باشید!
  • فقط در تلگرام: HosseinZamaninasab@

مشاوره رایگان است!

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالات مرحله اول المپیاد شیمی

فهرست وسایل آزمایشگاه شیمی

سوالات مرحله دوم المپیاد شیمی
شرکت در کلاس برندۀ مدال طلای المپیاد شیمی کشوری ۰۹۳۳۷۷۸۳۰۲۰