۱۰ فروردین ۰۳

جزوه المپیاد شیمی

قیف شیشه ای، طرز استفاده و کاربردهای آن در آزمایشگاه شیمی

قیف شیشه ای ابزار مخروطی شکل است که در قسمت پایین آن لوله باریک و بلندی قرار دارد. نوک این لوله مورب بوده و شیشه بدنه قیف معمولا ۶۰ درجه است.

کاربرد قیف شیشه ای

از قیف برای انتقال محلول از ظرفی به ظرف دیگر استفاده می شود.

به عنوان مثال برای انتقال محلول از ظرفی به بورت، استوانه مدرج، بالن پیمانه ای ،قیف شیردار، ارلن و… از قیف استفاده می کنند.

برای این کار، محلول موردنظر را نخست در بشـر ریخته سپس به کمک قیف تمـیز به ظرف دلخواه منتقل می گردد.

از قیف برای جدا کردن مایع از جامد نیز می توان استفاده کرد. این کار در شیمی تجزیه وزنی برای صاف کردن رسوب ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

طرزکار قیف شیشه ای

برای این کار نخست باید قیف را شست و خشک کرد؛ سپس کاغذ صافی متناسب با قیف و با ذره های رسوب برگزید. کاغذ صافی‌ای با قیف مناسب است که پس از قرار دادن در قیف حدود نیم تا یک و نیم سانتی متر از لبه قیف پایین تر باشد و زمانی متناسب با ذره های رسوب است که آب زیر صافی کاملا زلال باشد.
برای گذاشتن کاغذ صافی در قیف ابتدا باید آن را چندین بار تا کرد، به شکل قیف درآورد و در آن گذاشت. برای این که کاغذ به قیف بچسبد باید آن را خیس کرد و با انگشت تمیز کاغذ صافی را کاملا به جداره قیف چسباند. ا گر کاغذ صافی کاملا به قیف نچسبد و حباب های هوا بین کاغذ و جداره داخلی قیف بماند عمل صاف کردن کند می شود.

منبع: کمولوژی

3.7/5 - (4 امتیاز)

مشاوره جهت کلاس شیمی

با برنده مدال طلای المپیاد شیمی و استاد کنکور

  • شما می‌توانید جهت مشاورۀ شرکت در کلاس‌های شیمی کنکور، تقویتی و المپیاد شیمی با برندۀ مدال طلای المپیاد شیمی به صورت مستقیم در تماس باشید!
  • فقط در تلگرام: HosseinZamaninasab@

مشاوره رایگان است!

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالات مرحله اول المپیاد شیمی

فهرست وسایل آزمایشگاه شیمی

سوالات مرحله دوم المپیاد شیمی
شرکت در کلاس برندۀ مدال طلای المپیاد شیمی کشوری ۰۹۳۳۷۷۸۳۰۲۰